Piper – Oscarwinnaar best animated short movie 2016
KLASSENGESPREK over ‘doorzettingsvermogen en opnieuw beginnen’: Vraag na het kijken reacties van de leerlingen. Wat vind je van het filmpje? Waar ging dit volgens jou over?
En: Hoe zie je ‘opnieuw beginnen’ terug in dit filmpje?
Vraag daarna door: Heeft een van jullie al wel eens het gevoel gehad dat je een nieuw begin hebt gemaakt, of dat je opnieuw moest beginnen, en wanneer was dat dan?
En wat heeft je dat opgeleverd? Heb je er ook wel eens iets nieuws of moois van geleerd, zoals dat het vogeltje door steeds op nieuw te beginnen uiteindelijk leerde hoe mooi en fijn het is om schelpen te vangen?
–
Alike: Prachtige korte film over twee figuurtjes die vastzitten in systemen – school en werk – en daardoor letterlijk hun kleur verliezen. Mooi voor docenten en iedereen die even op zoek is naar inspiratie. En een goede richtingaanwijzer in de curriculumopbouw van mijn vak LEF.
Het doel: Leerlingen laten stralen door de beleving, ontdekking en ervaring van wat hen kleurt en vormgeeft.
Vragen aan de klas: Welke betekenissen kun je uit dit filmpje halen? Wat is de rol van kleur? Wat brengt uiteindelijk echt waarde in het leven van de figuurtjes in het filmpje? Hoe kun je er voor zorgen dat je je kleur vindt en vasthoudt? En hoe ga je dan om met de dingen die ‘moeten’ in het leven, voorbij de dingen die je ‘wil’? Kunnen ‘moeten’ en ‘willen’ samengaan?
–
Persepolis – Iraanse zwart-wit animatiefilm over authenticiteit, verlies, verzet, verandering en het vinden van je eigen identiteit.
Bovenbouw – Vragen aan de klas: Je ziet hier een stukje uit de animatiefilm Persepolis. Wat gebeurt er precies in de film? Waar gaat deze film over? In welke tijd speelt zich dit af? – De leerlinge neemt na een mededeling door de schoolleiding het woord, en stelt hen een kritische vraag. Bedenk eens: Welk LEF, welke levensbeschouwing, ethiek en filosofie, heeft deze leerlinge, denk jij? En: Het meisje stelt aan de schoolleiding de vraag aan of ze met hun religie en de daarbij horende kledingregels vooral vóór de bescherming van integriteit of tégen mode zijn. Welk punt probeert ze te maken met deze tweedeling, denk je?
–
Voor de vogels: Filmpje over pesten/buitensluiten.
Onderbouw – Vragen aan de leerlingen: Hoe voelt de grote blauwe vogel zich aan het begin? Hoe reageren de kleine vogels op hem? Wat doen ze? En wat is het gevolg voor hen? Wat kun je hier van leren (als je iemand pest kom je er vroeg of laat zelf bekaaid af, je komt er altijd zelf slechter uit als je pest. Die lelijkheid van de vogeltjes op het einde staat voor de lelijkheid van pesters).
–
The short story of the fox and the mouse – De vos jaagt op de muis. Dan komen ze onder het ijs terecht, maar door de hierdoor ontstane gedeelde ervaring van tegenslag en ellende besluit de vos de muis te redden. Daarna kan hij zelf moeilijk bovenkomen, en redt de muis hem. Mooie muziek!
Aanleiding voor een klassengesprek over: Waarom zou je iets doen voor een ander? Of: Waarom zou je iemand die heel anders is dan jij helpen? Of: Als iemand jou gekwetst heeft, help je hem dan nog als hij in een moeilijke situatie zit?
–
Parabel: De macht van het vertrouwen (Soefi) – Wantrouwen in je eigen hart zaaien is een groot verlies.
Parabel: Apen en bananen – Of: het onstaan van een niet-onderzoekende houding en geloven in mythes die je beklemmen/groepsdruk.
Catch it – Echt voor de brugklas; jonge kinderen – een filmpje over samenwerken.
Kijkvragen: Wie zie je samenwerken? Waarom is samenwerken belangrijk? En: Hoe kun je er voor zorgen dat je tot het eind aandacht blijft? Het doel van de meerkatten was op een gegeven moment alleen nog maar het terugpakken van hun geliefde vrucht, waarbij ze vergaten dat ze er vervolgens ook voorzichtig mee om moeten gaan.